Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

söndag 8 januari 2012

Släktforskning

Så var då helgerna förbi och imorgon är det åter arbetsdagar - åtminstone för dem som har ett jobb att gå till. Jag har precis satt en rågsurdeg, så jag har också en del att ta tag i i morgon bitti.

Helgdagarna har gått fort. Dels har vi haft besök och sen har vi tagit det lugnt och tagit vara på tiden tillsammans. Det har varit några fina dagar med sol, så vi har passat på att vara ute i dagsljuset.

Idag har Lennart varit min lärare i konsten att släktforska. Min dotter Anna introducerade mig tidigare i ett amerikanskt program, som heter Geni och som till stor del bygger på att ha kontakt med nu levande släktingar. Lennart började förra vintern med att gå mer på djupet för att finna sin bakgrund. Han försökte locka med mig, men jag hade svårt att komma till skott, men nu gör han ett nytt försök med mig. Vi använder nu ett program som heter Disgen.


Det underlättare när vi kan läsa kyrkoböckerna på datan hemma i arbetsrummet. Men det är ändå inte helt lätt att tyda olika prästers handstilar liksom gammelsvenska stavningar och förkortningar i massor.  Barnkullarna var tidigare stora, så det blir många böcker att titta i.

5 kommentarer:

  1. släktforska är kul
    Det finns ett program MIN SLÄKT som jag använder för att hålla ordning på det jag hittar.
    Tack fär alla kommentarer i vår blogg
    Hälsningar från varma Spanien
    Nisse & Birgitta

    SvaraRadera
  2. de som håller på med släktforskning säger att det är väldigt rologt när man kommit en bit på väg. Min morfar var en hejjare på detta, ett stort intresse som gav många "nya" släktingar som jag vet att mamma har kontakt med idag.

    SvaraRadera
  3. Visst är det väldigt intressant med släktforskning!

    Yngste sonen håller på med det och det har gjort att vi fått kontakt med släktingar i USA som var här och hälsade på förra sommaren.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Min syster har i många år sysslat med släktforskning. Hon har tillbringat många timmar i Vadstenas arkiv bl.a.
    Tack vare henne så känner jag till våra förfäder ända från 1600- talet.
    Vi hamnar i Spanien lång tid tillbaka.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Det låter spännande, men jag har aldrig testat :-)

    SvaraRadera