Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

söndag 13 november 2011

Toppendagar i Stockholm

Vi hade en jättefin helg i Stockholm. Det var dimma när vi kom upp vid lunch igår, men solen kom fram och det blev riktigt vackert.
Juldekorationerna har börjat komma fram över gatorna. I år verkar det vara vinröda rottingbollar som gäller.


NK har sina girlanger.


Vi passerade genom Kungsträdgården och förbi Nationalmuseum ut till Skeppholmen. I blickfånget låg skeppet Af Chappman. Det blänkte fint i solen med ett disigt Söder i bakgrunden.


Målet var utställningen om Inka och guldet. Ett otroligt arbete med många vackra föremål och bra historiebeskrivning på många textade tavlor. Har ni chans, så se utställningen.

Bild från internet
När vi ändå var på Skeppsholmen så förmådde jag Lennart att följa med mig till Moderna museet. Jag får väl hänga med och titta på bilar eller motorer en annan gång. Utanför finns de vackra maffiga kvinnorna


Det här tycker jag är en riktig urmoder. En utställning, som vi fick köa en stund för att komma in och titta på var Turner, Monet och Twombly. Här visas verk där "konstnärerna förhåller sig till tidens gång, dödllighet och förlust samtidigt som de vidhåller sin vitalitet genom sinnlighet och erotik" allt enligt programförklaringen.

Hämtad från internet.
Turner har fascinerat mig i många år med sitt ljus, ofta i dimma. Monet är också en gammal bekant, men Twombly hade jag inte sett tidigare och han var ibland något svår för mig. Klart sevärt.
Vi hann också in en liten tur på Arkitektmuseum innan solen lockade ut oss igen.

Så tog vi oss till Kulturhuset på vår väg till hotellet. Här kom kameran fram igen. Jag kunde inte motstå den klättrande tjejen.


Vi vilade en stund på hotellet och så åt vi gott på Chopsticks. Vi åt med god aptit, som vanligt. Så var det dags för kvällens huvudattraktion, "Zpanska flugan" på China.


Många härliga och välbehövliga skratt. I pausen träffade vi på Britt och Håkan.
Efter föreställningen tog vi oss tillbaka till hotellet. Då var jag mör i kroppen, men nöjd i själen.

Efter en lång skön morgon och en lika lång stund vid frukostbordet, tog vi oss till tåget igen. Den här gången lyckades SJ frakta hem oss utan några bekymmer.

7 kommentarer:

  1. ni verkar ha haft en toppenhelg på alla sätt o vis!
    Just Monet är jag lite extra förtjust i sedan jag var på Lousiana i Danmark och såg hans utställning som en av den första riktiga konstutställning jag någonsin hade varit på. Minns känslan i kroppen när jag gick runt o njöt av hans verk! Och den känslan finns i mig varje gång jag ser en tavla av honom

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig helg ni verkar ha haft!

    Jag pratade med min syster, som bor på Lidingö, idag och hon och hennes man hade också varit på Moderna och sett på utställning med Turner, Monet och Twombly.

    Ha en fin ny vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Stockholm är en fantastisk stad och det finns så mycket att göra där också :-)

    SvaraRadera
  4. HEJ! Ni verkar haft det underbart!!
    Jag vill också ut och lufta mig! Men i helgen bär det av en sväng, för lite "vintercamping" till Uppsala! Vi är några ekipage som kommer tillsammans från kobben!

    SvaraRadera
  5. Toppenhelg vad jag kan se. Mycket insperation för framtida målningar. SJ pratar mina barn mycket om, Bra när det fungerar.

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att komma iväg och göra nåt annat, än allt det vanliga på hemmaplan! Monéts Trädgård, inte så långt från Paris, står på min önskelista över platser jag vill besöka!

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar helg och så mycket ni hann med! Ni utnyttjade sannerligen tiden. Tyvärr slutar Inkautställningen innan vi kommer hem.

    SvaraRadera