Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

tisdag 3 maj 2011

Snöig tisdag

När jag vaknade i morse var det snö på marken, men det smälte snart bort.
Jag gick till TeliaSonera, men idag fick sandalerna vara hemma och promenadskorna kom på fötterna.
Inger, min ledare, kom ner från Farsta. Vi hade givande samtal och jag ser ljust på framtiden. Vi gick till Strykjärnet - Arbetets museum och åt lunch där. Sen tittade vi på EWK-utställningen.

Bild från internet

Vi kom att prata om vävning och jag föreslog att vi skulle ta en titt in på Stadsmuseet och deras gamla vävstolar. Vi kom lagom till en visning, så vi fick både se och höra hur det lät en gång i tiden.


I den här vävstolen, vävs det klassiska tyget till madrassvar. Här vävs det i grått, men det vi hade i mitt barndomshem, var blått.


En våning upp fanns Norrköpings kännetecken från textilperioden - Tuppens lakansväv.


Efter det här lite längre lunchuppehållet gick vi tillbaka till Holmen. Eftermiddagen gick fort och vid 16-tiden bröt vi upp. Inger gick mot stationen och jag till glasögonaffären, för att få mina bågar justerade.
Då snöade det åter stora flingor.

2 kommentarer:

  1. Ja brr verkligen inte nåt vårväder nu - eller om det är just det det är! Men skönt är det inte!
    Vilka härliga vävar!!

    SvaraRadera
  2. Hej o jättetack för trevlig dag. Vilka fina bilder du alltid tar! Jag var riktigt glad när jag åkte hem trots det ruggiga vädret som Norrköping bjöd på. Du var så pigg o fräsch som "aldrig förr". Kram Inger

    SvaraRadera