Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

onsdag 23 mars 2011

Söderköping

Efter lunch skjutsade jag ner Lennart till jobbet och sen fortsatte jag hem till Anita. Hon var med på en utflykt till Söderköping. Jag behöver ha lite aktiviteter för att skingra tankarna. Solen lyste på morgonen, men sen lyste den med sin frånvaro.

Jag körde till Magasinet vid Göta kanal, där vi parkerade.


Här är en rolig staty "Rabbit Crossing" av Eva Fornåå. Hjälpsamma kaniner som ser till att de når kompisarna på andra sidan av kanalen.

Isen börjar smälta, men det tar än lång tid innan gästhamnen har full verksamhet igen.


Anita och jag går längs kanalen. Blåsten kommer åt bra, så vi svänger ner mot Söderköpings Brunn.
Det är ingen trängsel av folk idag.


Vi tittar in hos Råh, samt hos några andra butiker och på Galleriet. När vi kommer till torget är det läge för kaffe med godsak. Vi tar sikte på konditoriet. Anita bjuder och vi njuter i/av fulla muggar.


Det var skönt att återfå värmen samt sitta en stund. Sen fortsätter vi affärsgatan mot rådhuset. Vi besöker guldsmeden och en dambutik med vackra kläder och skor, samt en del tavlor. Jag fastnar för en tunika. Visst måste man unna sig lite?


Vi struntar i den hemgjorda glassen idag. Den får vänta tills sommarvärmen kommer. Vi tittar däremot på en del blommor innan vi åter går mot bilen.
Väl i Norrköping stannar vi till i Hageby centrum och strosar runt där en stund, innan vi bestämmer oss för att göra en del matinköp. Det är skönast att inte behöva handla i helgen, då det är lönehelg. Brukar vara rejäl trängsel då.
Skjutsar hem Anita och hennes kassar. Hinner åka hem och ha några samtal, innan det är dags att hämta Lennart vid Servera. Han fick äran att bära upp lite matkassar från bilen.

Blev ett par bakade potatisar och räkröra i kväll. Sen hamnade jag framför tv´n och ett program med en trädgårdsarkitekt och ett par entusiaster i Wales. Konstigt hur trevligt det är att se andra arbeta.

2 kommentarer:

  1. Låter som en skön dag och fika med en god vän är aldrig fel!!

    SvaraRadera
  2. En härlig dag, alltså :-)
    Fränt konstverk!

    SvaraRadera