Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

måndag 28 mars 2011

Nytt schema för Lennart

Hade lite mailväxling och telefonsamtal på fm. Efter fikat gick Lennart och jag ut på en promenad i solen. Lennart börjar inte jobba förrän klockan 17.00, så vi kan skjuta på lunchen.

Vi gick mot simhallen, Albrektsvägen och sen in bland villaområdet bakom konstmuseet. Vi träffade på en kvinna som bjöd in oss att fotografera i hennes trädgård. Hon hade många fina krokusar och


snödroppar i rabatten och gräsmattan i söderläge.


Fler foton från trädgården hittar du här.

På hemväg stannade vi till och handlade mat på ICA i centrum. Väl hemkommen började hungern infinna sig, så vi kokade potatis och värmde dillkött till.

Sen var det dags att pröva den nyinköta 7-liters grytan. Jag satte på ett långkok med nötkött inklusive ben. Jag skalade och skivade en massa grönsaker som morötter, palsternacka, rotselleri, kolrot, lök, purjolök vitkål och potatis. När köttet lossnade från benen några timmar senare, tog jag bort benen och hade i grönsakerna i buljongen. De mjuknar av eftervärmen. Det blir en mustig soppa tills i morgon.


Mitt i grönsaksskivandet kom Anna och Patrik. De hade varit till mödravården och behövde ha en kopp kaffe innan de for hemåt. Magen växer och mår bra. En dryg månad kvar. Det är rejält spännande.
Så for Lennart iväg på jobb och jag satte mig att måla på en akryltavla och grundade för en annan.
Jag avslutade kvällen med att titta på ett tv-program om förlossningar. Det gäller att gå in i mormorsrollen!

2 kommentarer:

  1. Oj vad fina blommor! Ja de piggar verkligen upp!!
    Ja att bli farmor, mormor osv lär ska va det bästa av allt sägs det - har själv inte haft förmånen att testa det ännu. Hoppas det dock dröjer "några" år ännu.... Men sen ser man nog fram emot det!

    SvaraRadera
  2. visst är det specielt med vårblommorna, det knoppas för fullt ute i trädgården nu och till helgen hoppas jag att kunna röja lite därute så att våren kan göra en rejäl o stilig entré!
    Promenader tänkte vi börja med härhemma nu oxå, Per ska ju gå o röra sig så mkt det går och nu när det är ljusare o lite värmare kan vi ju gå lite rundor medans barnen cyklar bredvid, jag behöververkligen få upp lite motion igen..de senaste 2 åren har dte inte blivit mkt av det utan energin har behövts till att ta oss igenom dagarna.
    En månad går snabbt, o ett nytt litet liv kommer ut. Underbart att få vänta på att bli mormor!

    SvaraRadera