Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

lördag 12 mars 2011

Kunskapsdagarna i Norrköping

Igår var jag på Kunskapsdagarna i Norrköping. Dagen startade 8.20 på Scandic Nord. Lennart skjutsade mig, så att jag kom i tid. Det var korta föreläsningar på ca 50 min vardera.

Jag började lyssna på Ann-Sofie Ellefors, som pratade utifrån temat: Attraktiva attityder.
Föredraget handlade om att medvetet välja en positiv attityd, som skapar harmoni och lycka i livet och på arbetsplatsen. Hon utgick från sig själv och en trångbodd situation.

Det var inget nytt under solen, men hon framförde sitt budskap på en bra sätt. Just nu passade det här föredraget  mig, då jag behöver få bort lite tankar inför operation och behandling.


Därefter lyssnade jag på en mindre bra föreläsare, Kerstin Wångstedt, som pratade utifrån temat: Arbetsglädje och resultat. Hon var rädd för tystnaden. Hon ställde frågor, men väntade inte in svaren.


 Sen kom ett mycket inspirerande föredrag av Kelly Odell

Han pratade utifrån temat: Förändring - från floskler till framgång.
"Seglar du med förändringens vind eller blåser du omkull?" Hur får jag bestående förändringar i verkligheten? Hur kan jag höra till de som lyckas i sitt förändringsarbete? Förändring är svårt och de flesta förändringsinitiativ missar målet. Kelly lanserade "Tio budord för förändring".

Kelly är en underhållande föreläsare, samt har mycket erfarenhet av att leda förändringsarbete och att utbilda andra i förändringsledning.
Har du chans att lyssna på Kelly, så gör det. Han väcker många tankar!


Så tog jag en kombinerad lunch och lunchpromenad.

Sen lyssnade jag på Christian Altenius som hade temat: Social kompetens är en bubbla.

Att social kompetens kompetens skulle skapa bättre arbetsplatser är en myt. Detta då vi felaktigt likställer social kompetens med socialitet, att vi vill upplevas som sociala. Ibland så till den grad att den faktiska kompetensen tvingas tillbaka. Vi har förlagt stor del av vårt sociala utbyte till arbetsplatsen. hur har det blivit så? Är det så att vi inte har tillräckligt stort socialt umgänge privat?

En intressant föreläsning, som sen gled in på ensamhet. Ensamheten upplevs störst bland kvinnor mellan 25 - 30 år. En av fem svenska män uppger att de inte har någon nära vän, så det finns anledning att fundera över vilken framtid vi vill ha. Christian har startat ett socialt nätverk: citypolarna.se


Därefter lyssnade jag till Anneli Ekström som hade temat Mindfullness - varför då? Mindfullness handlar om att bli medveten om vad vi gör och vad som styr våra handlingar. Med andra ord att förstå sig själv bättre. Här blev det en del praktiska övningar varvade med teori.

Efter den här föreläsningen sa min kropp ifrån efter allt sittande. Jag träffade på Anna och Patrik som varit och lyssnat på andra föreläsningar. De skulle bryta för att åka in på en profylaxutbildning. Jag liftade med dem in till Nya Torget.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är nöjd med dagen. Jag behöver få påfyllnad och stimulans emellanåt och det här var en sådan dag.

Fotona har jag hittat på nätet.

1 kommentar:

  1. hej,
    Hamnade just på din blog.Det är bara 2 veckor sedan jag var i Norrköping som är staden var jag bodde och jobbade i 14 år innan jag flyttade tillbaka till mit hemland Holland.Har tittat på alla vackra vinterbilder du visar från staden.
    Kommer att titta in oftare.
    Anje

    SvaraRadera