Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

tisdag 29 mars 2011

Konstmueets vänner

Blev en lugn morgon, då Lennart sov. Han kom hem sent i  natt. Nya körtider gör att vi har en omställningsperiod, förutom framflyttandet av klockan. Blev sen tätt mellan frukost och lunch för Lennarts del. Han började jobba klockan 13 igen. Lunchen gick ju snabbt, då det blev köttsoppan jag lagade igår.

Vid lunchtid kom det stora snöflingor, men sen övergick det i regn. Var inget lockande promenadväder. Jag var inne och målade en del på ett par tavlor. Läst och bläddrat i några tidningar jag fick från mamma i söndags.

I kväll har jag varit till Konstmuseet. På väg in fotade jag "Spiral åtbörd".


Konstmuseets vänner hade "tisdagsklubb". Kerstin Holmer berättade om utställningen "Karl-Axel Pehrsson - med naturen som utgångspunkt".

Karl Axel Pehrson, Åsnekyckling och Torngurkor, 1977. Akryl. Fotot hämtat på internet.
Som alltid är Kerstin en påläst och kunnig föreläsare. Jag får ut mycket mer av tavlor efter att ha hört henne berättat.
Karl Axel Pehrsson tillhörde 47 års män och målade då konkret, där linjer var viktigt, sen övergick han att måla surrealistiska växter. Den delen av hans produktion tycker jag mycket om. Färgstarkt, mycket detaljer och överraskande djur eller insekter. Utställningen håller på till 22 maj. Jag tror att barn uppskattar att se utställningen. Finns massor de kan upptäcka med ett förstoringsglas - som finns att låna där. Jag uppmanar dig att titta på utställningen om du inte redan gjort det. Dessutom är det fri entré, så vad hindrar dig?

På hemväg fotade jag Drottninggatan. Fortfarande var det rätt ljust fastän klockan närmade sig 20.



När jag steg in i hissen, var Lennart där. Jobbet hade flutit på bra, så nu var det kväll för hans del.

1 kommentar:

  1. Verkar vara en häftig utställning, men det som hindrar mig är nog avståndet :-)

    SvaraRadera