Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

torsdag 10 mars 2011

Avsmakning av humus

Häromdagen kokade jag en gryta kikärtor. De hade legat i blöt över natten.


Sen använde jag en stavmixer, så de blev finfördelade.


Hade i sesampasta, pressad vitlök och saften ur citron, samt salt och spiskummin.


Det blev en god Humus. Receptet har jag fått från en väninna, Mona, med ursprung i Syrien.
Recept på humus: 300 gr kokta kikärtor, ½ dl sesampasta, 1 citron, 5 vitlöksklyftor, ½-1 tsk salt, 1 tsk spiskummin.
Humusen går bra att frysa, men håller också bra i kylskåpet. Vi äter humus på smörgås eller som förrätt med lite olivolja på eller till sallad.

Anita kom förbi i kväll, sen hon varit till frissan. Vi smakade då av humusen som pålägg på mackan och åt en tallrik grönsakssoppa till.



Här kollar Anita in lockarna innan hon ska ut i ruskvädret, för att ta spårvagnen hem.

1 kommentar:

  1. Visst är det gott med humus! Det har jag också gjort under många år. Nu när vi är söderut under vintern har jag det faktiskt förfallit i glömska. Tack för på minnelsen! Ha det gott!

    SvaraRadera