Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

måndag 22 november 2010

Groddar av mungbönor

Lennart for iväg mot Stockholm på lunchen. Han ska dit upp med en last av matvaror och därifrån annat gods ner till Linköping och så åter till Norrköping. Får bara hoppas att det inte fryser på. Ska ju bli ett riktigt oväder.

Själv har jag målat lite med akryl ikväll, samt fotat en del tavlor i olja.

I förrgår började jag grodda mungbönor. Så här års är det dags för lite kosttillskott. Mungbönorna innehåller mycket nyttigheter som protein och kolhydrater, natrium, järn, kalcium, kalium och magnesium. De är dessutom mycket godare och billigare än att köpa piller på hälsokost. Jag äter gärna groddarna som grönsak till annan mat eller också får de slinka ner i någon gryta. För mig kommer de också att bli kvällsgodis framför tv. Helt ok med godis  utan viktökning.


Groddar av mungbönor

De här är färdiga att äta, dem la jag i blöt i förrgår.


Mungbönor

De övre bönorna la jag i blöt igår. Byter vattnet några gånger under dagen. Vattnet tömmer jag i vattenkannan och det blir utmärkt gödningsämne till krukväxetrna.



När skalet öppnar sig,som ovan, tömmer jag av vattnet och har en plastpåse över skålen, så att fukten stannar kvar. När jag sköljer bönorna lossnar det gröna skalet, som jag då plockar bort. I morgon är de här bönorna perfekta groddar.

3 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag har aldrig groddat, men det ska ju vara så nyttigt, man kanske skulle göra ett försök.

    Du får ta Dettan och kvista över till Gotland och kolla på Furillen och Fabriken. Det är verkligen en läcker plats. Det var ju där på Furillen som Björn Ulveus ville bygga, men efter många turer i olika instanser gav han upp.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Det var år och dar sen jag groddade mungbönor, men det är såååå gott!
    :-)

    SvaraRadera
  3. Åh så gott det ser ut! Vad klok du är! Jo, jag vet att det är både nyttigt och gott. Förr groddade jag mycket, men har kommit av mig.
    Smaklig måltid!

    SvaraRadera