Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

söndag 31 oktober 2010

Jazz- och bluesfestival, fortsättning


Efter den korta matpausen lyssnade vi på Pauline K. Hon har sina rötter i Soul och Rhythm&Blues. Hon sjöng till The Beat from Palookaville. Bra! Sen kom kvällens höjdpunkt, kan vi säga så här i efterhand. Det var Sven Zetterberg, soul och blues i världsklass!!


Han växte upp i Skärblacka, men är ett år yngre än jag, så jag kan inte påstå att jag kommer ihåg honom ifrån den tiden. Här stod vi en lång stund ock lyssnade, så efter det här passet gick det åt att sitta. Vi fyllde på våra magar med en baguette och öl. Tänk att man blir så hungrig och törstig av att lyssna på musik. Under tiden vi åt lyssnade vi på T-Bear & The Dukes of Rhythm, då de spelade i foajén. Även här svängde det bra.


LaGaylia stod där och lyssnade och jag fick ta en bild på henne.


Nästa som vi lyssnade på var Kim Wilson Blues All Stars (USA). Kim Wilson är sångare och munspelare, som är bluesikon för många. Bandet spelar superbt!


Jag behövde röra på mig, så vi gick ifrån en stund ock lyssnade på Jump 4 Joy igen. Skön musik och samtidigt känner jag ett stort leende eller skratt på mina läppar. Nu från lilla scenen.


Sen gick vi tillbaka till Garden och lyssnade vidare på Kim Wilson Blues All Stars. Därefter blev det åter en stund med T-Bear & the Dukes of Rythm. Nu från stora scenen i Atmosfär.

Därefter tog vi oss åter till Garden och Roffe Wikström, en svensk bluesgigant med ett otroligt gitarrsound.
Jag tycker det är så häftigt med riktig blues, men ändå med svenska texter.


Så avslutade vi jazz- och bluesfestivalen med att lyssna på LaGaylia i Cruellhallen. Jag gillar henne jättemycket när hon sjunger soul och rock, men här sjöng hon mest jazz. Det gjorde hon bra, men det blev ändå en besvikelse för oss, då vi förväntat oss mer soul.


Jazz- och bluesfestivalen var en otroligt lyckad eftermiddag, kväll och  natt. Mycket folk, härligt diggande, en hel del dansanta, merparten i medelåldern, men även en hel del ungdomar. Det var vuxenröj, som gav mersmak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar