Dettan

Dettan
På äventyr med Dettan

onsdag 6 oktober 2010

Gotland

I morse steg vi upp i svinottan. Åtminstone för mig, då Lennart fick ett par timmar till mot normalt. Vi tog så husbilen ner till Oskarshamn. Testar Telias mobila bredband och jobbar verkligen på distans - där jag befinner mig. Fungerade bra till strax före tio, då jag fick ta hjälp av helpdesk. Bekymret var att det var dags för lösenordsbyte och det gick inte bra via 3G. Helpdesk hjälpte mig snabbt och så kunde jag fortsätta jobba.
Vi tog färjan till Gotland. Hade kontakt hela tiden förutom 30 min mitt ute på ett gropigt hav. Det blåste kuling, men som tur var hade båten bra stabilisatorer, så jag klarade illamåendet. Kunde t.o.m. äta en vällagad måltid. Överfarten tog 3 timmar - från ett mulet fastland till ett soligt, om än blåsigt Gotland.

                        

Det är 15 år sen jag var här senast och 20 år sen Lenart besökte ön. Vi startar med att åka in till ringmuren runt Visby. Massa minnen på alla mina arbetsbesök dyker upp, när vi kommer till Söderport. Här innanför hade Televerket stationshus, kontorslokaler, butik och telefonister. Det var min arbetsplats åtminstone en gång per kvartal, ofta mer, under många år. Funderar på vad som hänt alla dem jag haft kontakt med. Allt har avvecklats förutom tekniken och en butik, som finns i annan lokal.

Vi åker norrut, jag med datan i knät, medan Lennart kör. Vi gör en paus vid Lummelundagrottan. Allt är förstås stängt men vi tittar på den "naturliga" grottöppningen och tar en bild på rauken "Gamle Patron".



Vi åker vidare norrut och nästa anhalt blir rauken Jungfrun vid Lickershamn.



Några mail och sen vidare till Kappelshamn och därefter till Bläse hamn, där vi stannar för natten.



Närmare havet än så här kan det inte bli. Jag har en stunds jobb och Lennart fotograferar omgivningen.


Här har tidigare varit kalkindustri. Nu fungerar lokalerna som museum. Här vid vattnet fick vi uppleva en otroligt vacker solnedgång ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar