Dettan

På äventyr med Dettan

söndag 24 oktober 2010

Furusund, Norrtälje, Nyköping

På återresan från Furusund tog vi några bilder.

Fina höstfärger förstärkta av den vita snön.

Här var det någon som verkligen kunde göra en gärdesgård med granvidjor.
Vi tog sedan vägen ut till Kapellskär. Här har jag inte varit sen slutet av 60-talet, så färjeterminalen har verkligen blivit större.

Vi fikade på en parkeringsplats och Lennart fick kolla in en del kollegor i sina stora bilar.
Vi körde sen förbi Rävsnäs och Rådmansö innan vi nådde Norrtälje. Vi hittade en parkering, som vi tyckte såg bra ut och ställde upp oss för natten. Sen gick vi ner mot hamnen och in till stan.
Båtplatserna gapar tomt och får säkert vänta på gäster till våren kommer.

Den gamla ångbåten Norrtelje, ligger förtöjd i inre hamnen och verkar fungera som restaurang. Här i gamla stadsdelen är det en hel del gamla vackra trähus.

Åter i husbilen äter vi räkor och tar en var sin öl till. Senare börjar vägen utanför oss att trafikeras av bilar och ungdomar. Den trafiken håller på till kl. 04 på morgonen. Det blev inte värst med sömn!

Vid 6.30 måste vi snabbt hoppa i kläderna och ge oss iväg, för instrumentpanelen signalerar låg batterispänning. Det var förmodligen inte bara bekymmer med solceller, som var täckta med snö.
I Norrtälje var det uppehåll och runt 0 grader och saltbilarna var ute på vägen. Efter ett tag började det regna och temperaturen ökade till några plusgrader.
Vid Kungens kurva körde vi in på IKEA's parkering och fixade frukost. Det smakade bra. Färden gick sen vidare söderut. Vi gjorde en avstickare in till Nyköping och tittade på ett tiotal personer, som stod och fiskade i regnet. Under tiden vi tittade på dem, drack vi kaffe.

Regnet ökade och det var övermulet, så vi körde hemåt, men gjorde en extra sväng utefter Bråvikens strand.

Snart var det dags att svänga av mot Norrköping och innerstan.
Väl hemma orkade vi inte laga mat utan det blev varsin hämtpizza. Sen testade vi det kommande pensionärslivet med att ta en middagslur.  Det var välbehövligt. Vi har varit nere och bokat bastun, så det ska bli kvällsnjutningen.